آرشیو آبان ماه 1400

يكي از بزرگترين و تخصصي ترين ارايه كنندگان سيستم هاي مديريت منابع سازماني ERP به صورت كاملا تحت وب و فرآيند گرا براي كسب و كارهاي متوسط و بزرگ است.

مشاوره كسب و كار

۷ بازديد

مشاوره كسب و كار چيست؟

قبل پرداختن به مفهوم مشاوره كسب و كار لازم به ذكر نكاتي است ،نوسانات بازار و تغييراتي كه در روند پولي و ارزي چه در بازار داخلي و چه در بازار جهاني صورت مي گيرد، قطعا همه انواع كسب و كارها را تحت تاثير قرار مي دهد.اگر صاحبان مشاغل حواسشان را جمع نكنند علاوه بر رقيب از پيشرفت هاي بازار كار نيز عقب افتاده و ورشكسته خواهند شد.
عده اي از افراد قديمي كسبه معتقدند كه مشاوره درمورد زماني است كه افراد بخواهند يك شغل جديد را ايجاد كنند و با فوت و فن هاي بازار آشنايي ندارند به همين دليل نيازمند مشاوره هستند.
اين فكر كاملا اشتباه است چرا كه در بازار كار هر روز تغييرات و پيشرفت هايي صورت مي گيرد بعلاوه هميشه رقيبان جوان نيز وارد عرصه مي شوند و اگر قديمي ترها با اين تغييرات و بروزرساني ها هماهنگ نباشند قطعا بازار را به رقيب مي بازند.
كارآفرينان جوان به دليل آشنايي بيشتر و بهتر با فضاهاي مجازي راحت تر مي توانند جذب مشتري كنند و هميشه ايده هاي جديدي جهت جذب مشتري دارند.
ايده هاي جذاب مشتري هاي بيشتر ي را جذب مي كنند. پس بايد صاحبان قديمي تازه كارهاي جوان را دست كم نگيرند زيرا ممكن است روزي بزرگترين رقيبانشان شوند البته هرگز تجربه را نمي توان دست كم گرفت.چه كارآفرينان جوان و چه قديمي ترها هميشه در موارد متعدد دچار سردرگمي مي شوند و نياز به مشاوره پيدا مي كنند.
يك سري شركت هاي مشاوره كسب و كار وجود دارند كه كارهاي مشاوره اي را در هر زمينه شغلي انجام مي دهند و مشورت با آن ها بسيار سودمند بوده و در رفع مشكل ياريگر صاحبان مشاغل خواهد بود.

تاريخچه مشاوره كسب و كار

امروزه در زندگي اين امكان وجود ندارد كه يك انسان بتواند در همه‌ ي زمينه ها و موضوعات متخصص و صاحب نظر باشد.
بنابراين زندگي در دنياي امروز ما را به استفاده از مشاوره به خصوص در حوزه كسب و كار نيازمند كرده است.
از گذشته هاي بسيار دور هم مشاوره كسب و كار صورت مي گرفت. پس از گذشت زمان، افراد متوجه تاثير بهره گرفتن از مشاوره كسب و كار و پيشرفت در امور كسب و كاري خود شدند و پس از مدتي رونق بسياري يافت تا امروزه كه به يكي از ضروريات در كسب و كار تبديل شده و استفاده از مشاوره كسب و كار به نحوي اجتناب ناپذير شده است.

ضرورت وجود مشاوره كسب و كاره

مانطور كه مي بينيد، سرعت رشد تكنولوژي و فناوري به قدري افزايش يافته است كه افراد نمي توانند در خود را با آن تطبيق دهند و همراه آن به روز شوند.
بنابراين در اينجاست كه وجود يك مشاور خوب مي‌ تواند كمك اصولي و شاياني در كسب و كار افراد انجام دهد.
اين مشاوران همواره اطلاعات و دانش خود را با توجه به پيشرفت هاي دنيا ارتقا مي دهند و مي‌ توانند با راهكار هاي مناسب خود، بسيار مفيد واقع شوند.
در بازار امروز به قدري رقابت زياد شده كه در صورتي كه از مشاوره كسب و كار خوب بهره مند نباشيد به راحتي از رقيبان خود عقب مي مانيد.

خدمات شبكه

۹ بازديد

خدمات شبكه چيست؟

يك تعريف ساده براي خدمات شبكه و شبكه هاي كامپيوتري اينكه؛ شبكه هاي كامپيوتري در اثر اتصال دو عدد كابل، وايرلس و … ايجاد شده و ساير خدمات بر روي آن ها پياده سازي مي شوند.
انواع مختلفي از شبكه هاي كامپيوتري تاكنون ابداع شده اند و پياده سازي هريك از آن ها در سازمان ها بسته به نوع و نياز سازمان مربوطه مي باشد.
از عمده دلايل گسترش خدمات شبكه هاي كامپيوتري افزايش استفاده از رايانه و پيشرفت تكنولوژي مي باشد.
به دليل افزايش حجم اطلاعات و داده هايي كه نياز بود مابين سيستم هاي مختلف جابه جا شود، ديگر فلش، ديسك و … پاسخ گو نبودند و نياز به يك شبكه وسيع و نامحدود روز به روز احساس شد، همين نياز ها باعث ايجاد شبكه هاي كامپيوتري گرديد.
علاوه بر كم بودن حجم ابزارهاي قديمي انتقال داده، بالا بودن هزينه هاي انتقال داده، سرعت انتقال اطلاعات و زمان انتقال نيز بسيار پايين بود.
از همه اينها مهم تر امنيت اطلاعات انتقالي از فلش، ديسك و … بود زيرا ممكن بود كه اطلاعات محرمانه سازمان به بيرون درز پيدا كند و نتايج ناخوشايندي در پي داشته باشد.

تاريخچه خدمات شبكه

از سال ۱۹۷۰ تا ۱۹۸۳ به تدريج استفاده از خدمات شبكه و سيستم‌هاي رايانه‌اي توسعه پيدا كرد. در اين ميان با پيشرفت تكنولوژي خدمات شبكه افزايش يافت تا بتواند نياز‌هاي مربوط به جامعه را رفع كند.
اولين سيستم‌هاي رايانه‌اي و بسيار ابتدايي صرف نظر از ارائه خدمات در سال‌هاي ۱۹۵۰ به مردم ارائه شد. به مرور زمان كاربرد اين سيستم‌ها به حدي افزايش يافت كه براي بهينه‌سازي شبكه تعداد خدمات توسعه يافت. در ادامه در خصوص خدمات شبكه مطالبي را بيان مي نماييم.

تمامي خدمات و سرويس هايي كه شبكه هاي كامپيوتري كه ارائه مي دهند قابل پياده سازي مابين دو كامپيوتر در يك مكان كوچك مانند خانه و چندين كامپيوتر در يك سازمان بزرگ تجاري است. از اهداف خدمات مربوط  به شبكه كامپيوتري مي توان به اين موارد اشاره كرد.
• به دليل استفاده از يك سرويس مشترك، ديگر احتياج به وارد كردن چندين باره اطلاعات نيست. اين كار از افزايش حجم اطلاعات تكراري جلوگيري مي كند.
• در صورتي كه يكي يا چند عدد از كامپيوترهاي سازمان خراب شود نگراني از بابت از دست رفتن اطلاعات وجود ندارد، زيرا اطلاعات به دليل استفاده از سرويس ها و خدمات شبكه مشترك در يك سازمان در همه كامپيوترها وجود دارد و پاك نمي شود

مديريت مالي

۶ بازديد

تعريف مديريت مالي به زبان ساده

قبل از پرداختن به تعريف مديريت مالي لازم به ذكر  اين نكته است كه، منظور از تشكيل هر سازمان و شركتي ايجاد پول و به دست آوردن پول است در واقع يك سازمان هميشه به دنبال برنامه ريزي هاي مشخص و به روزي است تا هر روز به سرمايه خود بيفزايد.
علت ماندگاري يك شركت يا سازمان پول است و اگر روزي يك سازمان ديگر پولي نداشته باشد قطعا نابود خواهد شد.
مديران و مسئولان سازمان بايد دنبال برنامه ريزي هاي درست و هوشمندانه اي براي ارتقا سازمان به طور دائمي باشند، اگر سازمان خودش را با تغييرات جهاني هماهنگ نكند خيلي زود بازار را به رقيب مي بازد.
منظور از مديريت مالي يعني پول هايي كه در يك سازمان وجود دارند و به مقدارهاي مشخصي صرف كارهاي مربوط در داخل سازمان مي شود. مقداري هميشه مشخص شده تا صرف منابع بلند شود، مقداري از سرمايه نيز صرف منابع كوتاه مدت مي شود.
در واقع اين نوع مديريت ميزان اثر بخشي سرمايه در رابطه با اهداف سازمان را مشخص مي كند.
رشته مديريتي ياد شده خط مشي چگونگي اختصاص سرمايه، سياست هاي مربوط به توزيع سود سهامداران و چگونگي افزايش سرمايه را مشخص مي كند. در ادامه بيشتر با اين گرايش  آشنا خواهيد شد پس با ما همراه باشيد

رشته مديريت مالي

دروس اين رشته از همان دوران دبيرستان مورد توجه است و رياضي، آمار و احتمال، اقتصاد خرد و كلان، حسابداري و حسابرسي از جمله دروس عمومي رشته اين رشته هستند.
با وجود اينكه اين رشته تحصيلي كاملا مرتبط با رياضي و حساب و كتاب است اما در كشور ما جايگاه اشتباهي براي اين رشته در دوران دبيرستان در نظر گرفته شده است.
شته تحصيلي مورد نظر در رشته علوم انساني جاي داده شده است. كساني كه رشته علوم انساني را جهت ادامه تحصيل در دبيرستان انتخاب مي كنند معمولا افرادي هستند كه به رياضي علاقه كمي دارند و پايه رياضي ضعيفي دارند.
در دانشگاه تا مقطع دكتري نيز جهت ادامه تحصيل اين رشته را مي توان ادامه داد. رياضي، آمار و احتمال، اقتصاد خرد و اقتصاد كلان از جمله دروس عمومي دانشگاهي اين رشته هستند كه با دوران دبيرستان يكي است.
رشته اغلب فارغ التحصيلاني كه در ارشد و دكتري در اين رشته وجود دارند حسابداري و مديريت است. رشته مورد نظر در كشورهاي ديگر وضعيتي كاملا متفاوت با ايران دارد .
يكي از معروفترين و پردرآمد ترين رشته هاي دانشگاهي در خارج از ايران رشته مديريت مالي است . Asset Pricing ،Quantitative Finance وCorporate Finance از گرايش هاي اين رشته در دانشگاه هاي معتبر خارج از ايران است.
ادامه تحصيل در رشته مديريت مالي هزينه هاي بالايي را مي طلبد اما ارزشش را دارد زيرا آينده شغلي و درآمد بالايي خواهد داشت.
اصول مديريت ماليافرادي كه در شركت ها چه خصوصي و چه دولتي استخدام مي شوند بايد كاملا با اصول كاري مديرمالي آشنايي داشته باشند زيرا نقش بسزاي اين افراد را در پيشبرد اهداف سازمان نمي توان ناديده گرفت.
اصولي كه به مديران مالي آموزش داده مي شود را مي توان به نوعي الفباي مشترك بين اين افراد به حساب آورد زيرا تمامي اين اصول بين اين افراد مشترك است.
قطعا قوانيني كه يك مدير مالي بايد بداند بسيار مهم است، يك مدير مالي بخش درآمدي و پولي سازمان را بر عهده دارد و ذره اي قصور در كار مديريت مالي ممكن است كه به سازمان ضررهاي جبران ناپذيري وارد كند و حتي منجربه ورشكستگي سازمان شود.
بخش مديريت مالي بسيار حساس است پس شخص مسئول اين بخش بايد دقت و هوش كافي براي اداره كردن اين بخش داشته باشد.
يك مدير مالي قبل از استخدام در يك شركت علاوه بر تسلط بر اصول حسابداري حتما بايد با يك سري از نرم افزارهاي مربوط به اين رشته نيز آشنايي داشته باشد چرا كه اصول كاري وي را تشكيل مي دهد و كارهاي مالي را به كمك نرم افزار انجام مي دهد.

اتوماسيون اداري

۹ بازديد

سيستم اتوماسيون اداري چيست؟

قبل از ايجاد سيستم اتوماسيون اداري،در سال 2006 يك تحقيق بر روي ميزان بازدهي سيستم­ هاي اداري صورت گرفت . محققان با نتايج عجيب و تاسف­ انگيزي رو به رو شدند.
از 100 درصد كار روزانه يك اداره تنها 30 درصد آن كار مفيد بوده 70 درصد آن كارهاي غير مفيد مانند كاغذ بازي، نامه نگاري و … بوده است.
اين يك فاجعه بزرگ است فرض كنيد در سال 2021 نيز همچين بازدهي از يك شركت علاوه بر 100 درصد ضرر براي صاحب شركت، به اقتصاد مملكت ها نيز آسيب جدي خواهد رسانيد و آن ­ها را از پيشرفت دور خواهد كرد.
قطعا نوابغ و مخترعان در اين شرايط به فكر اختراع يك سيستم يا نرم­ افزار مي افتند تا بتواند كارهاي مربوط به كاغذ بازي را انجام داده و ارتباط بين پرسنل و سازمان­ هاي ديگر را تسهيل بخشد.
براي سيستم اتوماسيون اداري تعاريف متعددي ارائه شده است كه در ادامه به بعضي از آن ها اشاره مي كنيم:
 يك سيستم مبتني بر كامپيوتر است. اطلاعات را جمع آوري و ذخيره مي نمايد. اين اطلاعات شامل مستندات ، پيام هاي الكترونيك و تمامي فرم هاي ارتباطات اداري بين افراد، گروه هاي كاري و سازمان ها مي باشد.نرم افزار پردازش كلمه و تصويربرداري از مستندات بخش هايي از سيستم اتوماسيون اداري مي باشد.تعريفي كه در ويكي پديا فارسي براي اتوماسيون اداري آمده است به صورت زير است؛ به مجموعه ­اي از روش هاي كاري، سخت افزار و نرم افزار رايانه ­اي مي باشد كه جهت ذخيره، بازيابي و مبادله اسناد و اطلاعات اداري به كار مي رود تعريف شده است.

اهداف استفاده از اتوماسيون اداري

اگرچه در ابتدا اتوماسيون هاي اداري صرفا براي خودكار سازي فرايند نامه نگاري توليد و طراحي و سپس عرضه شد اما پس از گذشت مدت زماني، فرهنگ هاي سازماني متوجه نياز جدي به آن شدند تا با استفاده از آن بتوانند وظايف و فرايند هاي خود را به بهترين نحو به انجام برسانند.
در حقيقت از اتوماسيون اداري به عنوان ابزاري براي بهينه كردن فرايند ها استفاده شد. در حقيقت مي توان اهداف اصلي استفاده از اتوماسيون اداري را رفع نياز هايي از جمله بزرگي سازمان، پيچيدگي هاي فرايند نامه نگاري، آرشيو الكترونيكي، نامه هاي ارسالي و هم چنين دريافتي فراوان و هم چنين اهميت نامه نگاري در يك سازمان دانست.

برنامه ريزي توليد

۸ بازديد

برنامه ريزي توليد چيست؟]

مديران و پرسنل يك سازمان هميشه نيازمند يك برنامه دقيق و مشخص براي توليداتشان هستند برنامه اي كه زمان تحويل سفارشات به مشتريان، مدت زمان از كارافتادگي، تعميرات و نگهداري را مشخص كند.
برنامه ريزي توليد خط مشي يك سازمان يا شركت توليد كننده را تعيين مي كند. در بخش مرتبط با مشتري مواردي مانند زمان ثبت سفارش، زمان توليد محصول درخواستي و زمان تحويل به مشتري بسيار مهم است البته كيفيت محصول توليدي حرف اول را ميزند.
در قسمت تعميرات و نگهداري نيز كه مخصوص قطعات ،مواد و وسايل توليد شده يا ابزارهاي توليد وسايل مي باشد نيز بايد برنامه توليد مشخصي وجود داشته باشد.
مزاياي بسياري براي برنامه ريزي توليد مطرح است از جمله كترل كالاي در جريان ساخت يعني كالاي مورد نظر در صورتي كه در حال توليد است و نياز است كه تعداد كم تري از آن كالا توليد شود به راحتي قابل اعمال است.
زمان تنظيم و توليد نيز يكي ديگر از مزاياي برنامه ريزي توليد است. حداكثر نمودن پرسنل توليد و ماشين آلات نيز مزيت ديگر برنامه ريزي توليد است.
يك برنامه ريزي خوب توليد مي تواند زمان آزاد بخش مشاغل بخش توليد را شناسايي و كنترل كند. از خريد مواد خام مورد نياز و تحويل به موقع آن اطمينان داشته باشد. با ما همراه باشيد تا بيشتر با برنامه ريزي توليد آشنا شويد.

كاربرد برنامه ريزي توليد

برنامه ريزي توليد در قسمت هاي زيادي از برنامه هاي شركت و سازمان قابل استفاده است.
در واقع برنامه توليدي را در اغلب موارد در سه سطح بلند مدت(استراتژيك)، ميان مدت(تاكتيكي) و برنامه ريزي كوتاه مدت(تكنيكي) مورد بررسي و تنظيم قرار مي دهند.
اين نوع برنامه ريزي باعث مي شود بتوان بين اين سه سطح از هدف با يكديگر ارتباط برقرار كرد و براي رسيدن به هر كدام، از مورد قبلي كمك گرفت.

فوايد برنامه ريزي توليد

شركت ها و سازمان ها براي اين كه قادر باشند تا بهره وري سازمان خود را افزايش دهند و در يك حالت مطلوب قرار دهند به يك برنامه ريزي توليد مناسب و قوي نياز دارند تا با در اختيار داشتن و اجراي آن بتوانند به هدف خود كه افزايش بهره وري وي باشد برسند.
اما بايد توجه داشت كه يك برنامه ريزي اثر بخش توليد ، شامل فرايند پيچيده مي باشد كه بايد فعاليت هاي مختلف به اندازه و به موقع انجام شود تا در نهايت تضمين كند كه امكانات از جمله مواد، تجهيزات و همين طور نيروي انساني به بهترين نحو در حال استفاده است.
داشتن يك برنامه توليدي خوب مانند يك نقشه ي راه مي باشد كه در ابتدا اين برنامه به شما نشان مي دهد كه براي رسيدن به مقصد بايد چه مسيري جلوي شما است تا آن را طي كنيد و مدت زمان تقريبي براي رسيدن به هدف چقدر مي باشد.
در ادامه قصد داريم تا برخي از فايده هاي استفاده از برنامه ريزي توليد مفيد آشنا شويم تا اهميت استفاده از آن را درك كنيد:
• كم شدن هزينه‌ هاي نيروي كار با حذف زمان هاي تلف شده و بهبود در جريان فرايند ها• كاهش هزينه‌ هاي مربوط به موجودي‌ ها با كاهش نياز به انبار هاي امن و موجوديي كه بيشتر از حد جريان مي باشد.• استفاده‌ ي بهينه از تجهيزات و همينطور ظرفيت بيشتر• سريع تر شدن زمان توليد و تحويل كالا و خدمات

هوش تجاري

۷ بازديد

تاريخچه هوش تجاري

واژه هوش تجاري اولين بار در سال 1958 در يكي از مقالات مجله شركت IBM تحت عنوان A Business Intelligence System  توسط هانز پيتر لهان محقق اين شركت استفاده شد. وي سيستم هاي هوش تجاري كه در حال حاضر مورد استفاده قرار مي گيرند را پيش بيني كرده بود. تعريف اصلي هوش تجاري توسط وي به شرح ذيل است:
او كسب و كار را چنين تعريف كرد: ((مجموعه اي از فعاليتها كه براي هر منظوري چون علم، فن آوري، تجارت، صنعت، حقوق، دولت، صنايع دفاع و غيره صورت مي پذيرند. امكان ارتباطاتي كه به هدايت و جهت گيري كسب و كار خدمت رساني مي كند مي تواند سيستم هوش تجاري باشد.))

كاربرد هوش تجاري

هوش تجاري كاربرد هاي متنوعي دارد. از مهم ترين كاربرد هاي آن مي‌توان به استفاده از آن در سازمان هاي تجاري براي حمايت از تصميمات تجاري از جمله تصميمات استراتژيك ( كه به آن تصميمات راهبردي نيز مي گويند) و تصميمات عملياتي اشاره كرد.
تصميمات استراتژيك در واقع شامل همان تصميماتي است كه به اولويت ها، نقاط ضعف و قدرت نسبت به رقبا و اهداف و به صورت كلي تر تعيين جهات حركت شركت و يا سازمان مي پردازد.
در مورد تصميمات عملياتي نيز مي توان گفت آن دسته از تصميماتي هستند كه با توجه به موقعيت هاي مختلف قيمت گذاري محصولات و خدمات را طي آن انجام مي دهند.
علاوه بر آن هوش تجاري كاربرد واضحي نيز در قسمت بازاريابي دارد كه تاثير مثبت و مفيد آن به وضوح قابل مشاهده مي باشد.
كاربرد آن در بازاريابي به اين صورت انجام مي گيرد كه شركت ها و سازمان ها با دسترسي به اطلاعات و داده هاي كه در اختيار دارند، به تجزيه و تحليل سرمايه گذاري و هزينه و ساير موارد حائز اهميت مي پردازند.
شايد يه ظاهر كار بي فايده اي بيايد ولي در نهايت نتيجه ي آن بسيار مثبت و مفيد واقع خواهد شد و صنعت و كسب و كار شما دچار تحول بزرگي مي شود.

دوره اموزش هوش تجاري

قبل از اينكه هر ابزار يا روشي در يك سازمان توسط پرسنل يا مديران اجرا شود براي يادگيري روش استفاده بايد دوره هاي آموزشي را بگذرانند.
شركت هايي هستند كه دوره هاي آموزشي هوش تجاري را برگزار مي كنند.
در دوره هاي آموزشي مواردي را آموزش مي دهند كه در زير براي شما بيان مي كنيم البته قبل از هر چيزي بايد شركت كننده ها با يك سري مسائل مقدماتي آشنايي داشته باشند كه ابتدا اين موارد را براي شما بازگو مي كنيم؛
• شركت كننده مي¬بايست مباحث اوليه كسب و كار را بداند.
• نسبت به مباحث فناوري اطلاعات و ارتباطات ديدگاه مديريتي مشخص و مستقلي داشته باشند.
• در اين دوره ها شركت كننده با مفاهيم، كاربردها و روندهاي نوين هوش تجاري آشنايي پيدا مي كند.
• آموزش شركت كننده ها نسبت به حوزه هاي مختلف هوش تجاري جهت تجهيز و بسيج منابع مالي و انساني جهت پيشرفت هر چه بهتر اهداف سازمان و اتخاذ تصميم هاي صحيح.

منابع سازماني erp

۴ بازديد

برنامه ريزي منابع سازماني-ERP چيست؟

تعاريف متعددي را مي توان براي منابع سازماني erp ارائه داد ولي ما در اين مقاله منابع سازماني را از نگاه بارني مورد بررسي قرار مي دهيم.
وي با توجه به تعاريف پيشين كه از منابع سازماني erp ارائه شده است اين منابع را در سه دسته اصلي تقسيم بندي كرده است كه در زير به معرفي و تعريف هر يك مي پردازيم.

منابع از جنس سرمايه هاي فيزيكي:

تمامي تكنولوژي هاي فيزيكي كه در يك كسب و كار مورد استفاده قرار مي گيرد مانند امكانات و تجهيزاتي كه در يك كارخانه استفاده مي شود، موقعيت فيزيكي يك كسب وكار و ميزان دسترسي كه به مواد اوليه دارد مي تواند نمونه هاي از منابع فيزيكي محسوب شوند.
منابع از جنس سرمايه هاي انساني:

به روابط ميان انسان ها و قدرت هايي كه يك فرد دارد مانند هوش و ذكاوت، آموخته ها و تجربياتي كه در محيط كسب و كار به دست آورده است و ميزان قدرت او در قضاوت و تصميم گيري را گويند.
ويژگي هاي نام برده فقط شامل پرسنل نيست بلكه مديران نيز بايد از اين ويژگي ها و حتي بيشتر برخوردار باشند. موارد مربوط به منابع انساني فراوان اند اما چند مورد نام برده از اصلي ترين آن ها هستند.
منابع از جنس سرمايه هاي سازماني:

هر سازماني از يك ساختار خاص پيروي مي كند. گرچه همه آن ها يك خصوصيات مشترك با هم دارند.
در حالت كلي مي توان به ساختار سازماني (گزارش دهي به مافوق يا مسئول مربوطه)، برنامه ريزي هاي رسمي و غير رسمي، سيستم هاي كنترل مديريتي كه در يك سازمان وجود دارد، ايجاد هماهنگي و روابط هر يك از بنگاه هاي اقتصادي با گروه هاي ديگري كه در بيرون از مجموعه وجود دارند از جمله مثال هاي سرمايه هاي سازماني است.
تعاريف بارني حرف تازه اي براي گفتن ندارد، وي سرمايه هاي سازماني را بيشتر مورد تاكيد قرار مي دهد.
همه انسان ها سرمايه هاي انساني و فيزيكي را كاملا درك مي كنند و سرمايه هاي منابع سازماني erp نيز كه نامشهود است در حيطه مديران بوده در بين آن ها رايج است.

 با هدف ارائه خدمات مديريت منابع سازمانيERP تاسيس گرديده است و در پي فروش خدمتي است كه ارزش افزوده آن در خدمات مهندسي سيستم‌هاي آن است.
شركت نيلرام كوشيده است كه رويكردي سيستمي و علمي به فرآيند تدوين نرم افزار erpداشته باشد.
در اين فرآيند ابتدا كارشناسان خبره هر حوزه، فرآيندهاي صحيح و Best Practiceها را مدون مي نمايد و درست ترين آنها به عنوان مرجع تدوين نرم افزار erpمورد استفاده قرار مي گيرد.
بازبيني روش هاي موجود براي انجام فرآيندهاي سازمان، عموما تخصص هاي ويژه اي را به جز رايانه و انفورماتيك طلب مي كند كه شركت نيلرام با دقت و ظرافت فراوان اين مراحل را پشت سر گذاشته و اصول مهندسي مجدد را در خصوص موضوع مطروحه مورد توجه قرار مي دهد.
با توجه به اينكه شركت نيلرام رسالت خويش را در جهت افزايش آگاهي نسبت به سيستم هاي مديريت منابع سازمانيERP قرار داده است بر آنيم در اين راه به مخاطبان خود ياري رسانيم.
از اينرو اين مجموعه سعي دارد با تدوين برنامه اي در دوره زماني مشخص، از طريق ارسال مطالب مفيد و موثر از اين نوع سيستم ها، در زمينه افزايش اطلاعات مخاطبان خود موثر واقع شود.

مديريت استراتژيك

۱۲ بازديد

مديريت استراتژيك چيست؟

تاكنون تعاريف زيادي از مديريت استراتژيك بيان شده است اما هيچ يك از آنها به عنوان تعريف دقيق از استراتژي قابل قبول نيست.
اگر بخواهيم يك تعريف از مديريت استراتژيك ارائه دهيم به گونه اي كه تا حدودي درست باشد و هم مفهوم را به خواننده انتقال دهد، مي رويم سراغ تعاريفي كه افراد موفق مانند جك ولش مدير افسانه اي جنرال الكتريك و مايكل پورتر از اين نوع مديريت  ارائه داده اند.
جك ولش خودش را مخاطب قرار داده و گفته تصميمات شفاف و دقيقي كه من در مورد نحوه رقابت با ديگران اتخاذ مي كنم. مايكل پورتر ابتدا يك تعريف از استراتژي ارائه داد اما در طي سال ها به تصحيح آن پرداخت و در نهايت اين تعريف در دست است كه مي گويد.
مديريت استراتژيك يعني از منابع كم تر كه كارايي بيشتري دارند، كارهايي را كه هيچكس قادر به انجام دادنشان نيست انجام دهيم. عده اي همين كه اسم اين نوع مديريت را مي شنوند بلافاصله سراغ تعاريف افراد آكادميك مانند مينتزبرگ و پورتر مي روند.
اما دليل اينكه ما از جك ولش اسم برديم اين است كه وي يك مدير استراتژيك موفق است و پذيرش وي به عنوان يك الگوي مدير استراتژيك كار عاقلانه اي است.

تعريف مديريت استراتژيك

همانطور كه گفته شد تعريف دقيق و مشخصي از مديريت استراتژيك در دسترس نيست، زيرا دانشمندان و مديران بسياري تعاريف متعددي را از آن ارائه داده اند.
اگر ما در اينجا بخواهيم بر اساس تعاريف افراد سرشناس و آكادميك يك تعريف و مفهوم كلي از اين نوع مديريت ارائه بدهيم بايد بگوييم كه يك نفر كه مديريت يك مجموعه را بر عهده مي گيرد بايد يك چهارچوب مشخص براي كارش داشته باشد.
همه برنامه هايي را كه در شركت مي خواهد پياده كند بايد در آن چهارچوب مشخص باشد، هيچكس جز خودش نيز از آن برنامه استفاده نكند، اين برنامه بايد به گونه اي باشد كه سبب موفقيت فرد در زمينه كاريش و پيروزي وي بر رقيبانش شود.
عده اي به برنامه ريزي استراتژيك اعتقادي ندارند اما مديريت با اين سبك را قبول دارند. نكته اي كه در اين ميان خود نمايي مي كند اين است كه آيا بدون برنامه ريزي مي شود يك هدف مشخص را دنبال كرد؟ پس مديريت استراتژيك تكميل كننده برنامه ريزي استراتژيك است و بدون برنامه ريزي نمي شود تصميم صحيح و مشخصي اتخاذ كرد.

crm ارتباط با مشتري

۹ بازديد

CRM ارتباط با مشتري چيست؟

اين مقاله در رابطه با نرم افزار crm ارتباط با مشتري بحث مي كند اما در ابتدا لازم است كه مقدمه اي خدمت شما عرض شود. در كسب و كارهاي امروزي همه كارها را كامپيوتر انجام مي دهد و به جهت ارتباطات اينترنتي ارتباط انسان ها با يكديگر بسيار آسان شده است.
تقريبا همه كارها مانند خريد و فروش در بستر فضاي مجازي و سايت هاي اينترنتي انجام مي شود. محدوده خريد و فروش نيز تغيير كرده به گونه اي كه يك شركتي محصول خود را در بستر اينترنت به فروش مي گذارد و خريدار صدها بلكه هزاران كيلومتر دورتر انتخاب و خريد مي نمايد و شركت آن را براي وي ارسال مي كند.
گاهي هماهنگ سازي بخش هاي مختلف يك سازمان و مديريت كارمندان و مشتريان بسيار سخت مي باشد و از يك حدي كه بيشتر شد غير ممكن مي شود.
پس بايد به فكر راه چاره بود شركت هاي سازنده نرم افزار به فكر راه چاره افتادند و تصميم گرفتند كه مديران سازمان ها را در اين راه ياري دهند و به ابداع سيستم هاي ارتباط با مشتري پرداختند. يكي از آنها crm ارتباط با مشتري مي باشد كه به تفصيل به توضيح بخش هاي مختلف آن مي پردازيم.
Customer Relationship Management يا به اختصار crm به معني ارتباط با مشتري است. ارتباط با مشتري در بين سازمان ها مرسوم است و با اين اصطلاح خلاصه شده شناخته مي شود.
وظيفه crm مديريت ارتباط مشتريان فعلي و آينده كسب و كارها مي باشد. در كل وظيفه crm ارتباط با مشتري، بهبود و ايجاد تعامل با مشتريان مي باشد.

تاريخچه crm ارتباط با مشتري

در اين مقاله قصد داريم تا تمامي موارد و اصول مربوط به crm ارتباط با مشتري را بررسي كنيم.
قبل از اين كه به بيان و بررسي اين موضوع بپردازيم، بهتر است درباره پيدايش و تاريخچه آن صحبت كنيم.
اگر به گذشته نگاه كنيم، قطعاً در آن زمان نيز روش‌هايي براي crm ارتباط با مشتري وجود داشته است. در آن زمان معمولا نگهداري ديتا‌ها و crm ارتباط با مشتري دست نويس بود.
به مرور و با پيدايش رايانه‌ها اين سيستم توسعه پيدا كرد. در دهه ۱۹۵۰ كه براي اولين بار ابر رايانه‌ها براي ارتباط با مشتري مورد استفاده قرار گرفتند، تحولي در اين روش به وجود آمد و باعث شد كه اين كامپيوترهاي ديجيتالي براي نگهداري ديتاها مورد استفاده قرار بگيرند.
در دهه ۱۹۸۰ استفاده از رايانه‌ها توسعه پيدا كرد و حتي در منازل نيز از آن استفاده مي‌شد.
به همين دليل مديريت ارتباط با مشتري با روش بهتري انجام مي‌شد. در دهه ۱۹۹۰ با آمدن واي فاي روش‌هاي مختلف بازاريابي crm ارتباط با مشتري توسعه بسياري پيدا كرد.
در دهه ۲۰۰۰ به تدريج نرم افزارهاي crm وارد بازار شدند و تحولي بزرگ را به وجود آوردند.