تاريخچه هوش تجاري
واژه هوش تجاري اولين بار در سال 1958 در يكي از مقالات مجله شركت IBM تحت عنوان A Business Intelligence System توسط هانز پيتر لهان محقق اين شركت استفاده شد. وي سيستم هاي هوش تجاري كه در حال حاضر مورد استفاده قرار مي گيرند را پيش بيني كرده بود. تعريف اصلي هوش تجاري توسط وي به شرح ذيل است:
او كسب و كار را چنين تعريف كرد: ((مجموعه اي از فعاليتها كه براي هر منظوري چون علم، فن آوري، تجارت، صنعت، حقوق، دولت، صنايع دفاع و غيره صورت مي پذيرند. امكان ارتباطاتي كه به هدايت و جهت گيري كسب و كار خدمت رساني مي كند مي تواند سيستم هوش تجاري باشد.))
كاربرد هوش تجاري
هوش تجاري كاربرد هاي متنوعي دارد. از مهم ترين كاربرد هاي آن ميتوان به استفاده از آن در سازمان هاي تجاري براي حمايت از تصميمات تجاري از جمله تصميمات استراتژيك ( كه به آن تصميمات راهبردي نيز مي گويند) و تصميمات عملياتي اشاره كرد.
تصميمات استراتژيك در واقع شامل همان تصميماتي است كه به اولويت ها، نقاط ضعف و قدرت نسبت به رقبا و اهداف و به صورت كلي تر تعيين جهات حركت شركت و يا سازمان مي پردازد.
در مورد تصميمات عملياتي نيز مي توان گفت آن دسته از تصميماتي هستند كه با توجه به موقعيت هاي مختلف قيمت گذاري محصولات و خدمات را طي آن انجام مي دهند.
علاوه بر آن هوش تجاري كاربرد واضحي نيز در قسمت بازاريابي دارد كه تاثير مثبت و مفيد آن به وضوح قابل مشاهده مي باشد.
كاربرد آن در بازاريابي به اين صورت انجام مي گيرد كه شركت ها و سازمان ها با دسترسي به اطلاعات و داده هاي كه در اختيار دارند، به تجزيه و تحليل سرمايه گذاري و هزينه و ساير موارد حائز اهميت مي پردازند.
شايد يه ظاهر كار بي فايده اي بيايد ولي در نهايت نتيجه ي آن بسيار مثبت و مفيد واقع خواهد شد و صنعت و كسب و كار شما دچار تحول بزرگي مي شود.
دوره اموزش هوش تجاري
قبل از اينكه هر ابزار يا روشي در يك سازمان توسط پرسنل يا مديران اجرا شود براي يادگيري روش استفاده بايد دوره هاي آموزشي را بگذرانند.
شركت هايي هستند كه دوره هاي آموزشي هوش تجاري را برگزار مي كنند.
در دوره هاي آموزشي مواردي را آموزش مي دهند كه در زير براي شما بيان مي كنيم البته قبل از هر چيزي بايد شركت كننده ها با يك سري مسائل مقدماتي آشنايي داشته باشند كه ابتدا اين موارد را براي شما بازگو مي كنيم؛
• شركت كننده مي¬بايست مباحث اوليه كسب و كار را بداند.
• نسبت به مباحث فناوري اطلاعات و ارتباطات ديدگاه مديريتي مشخص و مستقلي داشته باشند.
• در اين دوره ها شركت كننده با مفاهيم، كاربردها و روندهاي نوين هوش تجاري آشنايي پيدا مي كند.
• آموزش شركت كننده ها نسبت به حوزه هاي مختلف هوش تجاري جهت تجهيز و بسيج منابع مالي و انساني جهت پيشرفت هر چه بهتر اهداف سازمان و اتخاذ تصميم هاي صحيح.